Menu

Interview met strategisch directeur Rob van Heertum (VHD) over het drukwerk effect: Sparkling Mineral Powder.

Rob van Heertum, strategisch directeur bij Van Heertum Design VHD,  is een van de verpakkingsexperts die hebben meegewerkt aan de korte videoreeks van Vrijdag Premium Printing over drukwerk effecten. Het drukwerk effect in de video met Rob gaat over het aanbrengen van Sparkling Mineral Powder.
 
‘Sparkling Mineral Powder, perfect voor opvallende verpakkingen’’ 

VHD – “Merkverhalen omzetten in verpakkingen, sinds 1971”. Ja, een verpakking is meer dan alleen papier of karton. Het heeft uitstraling en een verhaal te vertellen. Verpakkingen ontworpen door Van Heertum Design VHD zijn uniek en hebben een premium feel. Maak kennis met Rob van Heertum en ontdek zijn visie op verpakkingen en de kracht van drukwerk effecten. 

Wat zijn volgens jou de verpakkingstrends van dit moment?
Rob: Onze laatste trendpresentatie, die we jaarlijks samenstellen voor onze klanten benoemd de volgende verpakkings trends:

  • KLEUR; Eenvoudiger kleurgebruik. Dit betekent dat je maximaal 1 of 2 kleuren gebruikt. Dus minder kleuren, maar meer opvallende kleuren en onconventionele kleurencombinaties.
  • GEDETAILLEERDE ILLUSTRATIES; De tegenbeweging van de minimalistische trend die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Dit betekent uitgebreide en gedetailleerde illustraties, gebruik van ornamenten en folies. De verpakking straalt een duidelijke luxe uit.
  • GEOMETRISCHE VORMEN EN PATRONEN; Het gebruik van geometrische vormen en patronen is een terugkerende trend. Ze zijn een veelzijdig en elegant middel om vormen en kleuren zo te gebruiken dat u op een tijdloze en toch moderne manier een duidelijke algehele merkidentiteit of smaak op de verpakking kunt communiceren.
  • METAMORFOSEN; Gedetailleerde illustraties die verschillende soorten transformatie of metamorfoses laten zien, kunnen merken helpen om gedenkwaardig te zijn en zich te onderscheiden van de rest. Er is meer dan op het eerste gezicht te zien is, wat helpt om het merkverhaal te vertellen.
  • NATUURLIJKE VORMEN EN KLEUREN; In het verlengde van de milieutrend zullen verpakkingen ook meer natuurlijke vormen en kleuren vertonen. Dit zullen niet langer alleen de bedrijven zijn die al een ‘eco’ -agenda hadden.
  • PANTONE-STIJL; Pantone presenteert hun kleuren waarbij het staal het grootste oppervlak is en de informatie onderaan in hetzelfde formaat. Dit inspireert de nieuwe trend die we Pantone-stijl noemen: grote gekleurde vlakken gecombineerd met wit en eenvoudige presentatie van logo en informatie.
  • PLASTIC VRIJ; Klimaatverandering en het gebruik van duurzame verpakkingen zijn nog steeds een hot issue. Dit is de afgelopen jaren een grote trend geweest en zal de komende jaren zo blijven. Ontwerpers experimenteren met veel nieuwe verpakkingsmaterialen.
  • VERMINDERDE LEESBAARHEID; Leesbaarheid neemt een achterbank naar grote herkenbare elementen en kleuren. Merken worden niet zonder aarzelen beperkt door het zichtbare gebied op een verpakking, het bijsnijden van woorden of logo's. Evenmin zullen ze ervan afzien expressieve lettertypen te gebruiken of woorden en elementen te overlappen als dit de leesbaarheid vermindert.
  • EENVOUDIGE ILLUSTRATIES; Als tegenwicht voor de zeer gedetailleerde illustraties in de luxe verpakking, zullen andere merken ervoor kiezen om eenvoudigere, platte of vectorillustraties te gebruiken om hun merkverhaal te vertellen. 

Hoe belangrijk is een drukwerk effect om een verpakking beter te laten opvallen in het schap?
Rob: Ligt aan de rest van het schap. Als een schap compleet volstaat met veredelde verpakkingen zal het niet het gewenste effect hebben. Maar over het algemeen is dat niet zo en heeft een speciaal drukwerk effect toegevoegde waarde. Het is en blijft belangrijk om eruit te springen en op te vallen. Een consument raast door de schappen tegenwoordig. Dus hoe meer iets eruit springt, of opvalt door een speciaal drukwerk effect, zal het eerder opvallen.

Wat maakt Sparkling Mineral Powder in jouw optiek zo bijzonder?
Rob: Het is in principe de vervanging van het oude bronzen, maar dan milieuvriendelijk, van deze tijd en in vele nieuwe kleuren beschikbaar. Dit opent de deur naar nieuw verpakkingsdesign en markten. Daarnaast geeft Sparkling Mineral Powder ook een zeer bijzonder effect als je het van dichtbij bekijkt.  SMP heeft niet alleen schap waarde en stopping power, maar de tweede stap in het proces van het “kopen” (het in de hand houden van de verpakking en van dichtbij bekijken) imponeer je ook nog eens en kun je een uniek en authentiek verhaal overbrengen.

Sparkling Mineral Powder is een duurzaam drukwerk effect. Is dit belangrijk voor je klanten?

Rob: Superbelangrijk. Tegenwoordig wordt daar altijd naar gekeken. Door een milieuvriendelijk drukwerk effect aan te bieden, neem je als ontwerper het voortouw, het biedt ons ook de mogelijkheid om mee te doen aan het complete ontwerpproces, waarbij bij aanvang al aan 'duurzaam' is gedacht.

Welke Sparkling Mineral Powder kleurtonen zijn populair? En waar komt deze vraag vandaan?
Rob: Er is een hele range SMP kleuren, maar welke nu populair zijn… moeilijk te zeggen. Vooral goud zal voor deze oplossing toch altijd populair blijven binnen de luxe markten. Maar juist de nieuwe eigentijdse kleuren die met bronzen niet konden kunnen weer nieuwe jonge markten aanspreken. En in de combinatie met gewone drukkleuren is het spectrum eigenlijk oneindig, dus is er voor ieder wat wils.

De vraag naar duurzame verpakkingen is groeiend. Merk jij dat je klanten op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is op gebied van duurzame drukwerk effecten?
Rob: De meeste niet, maar ieder zijn vak. Wij en de drukker zijn er ook om de brand manager  daarvan op de hoogte te houden, te adviseren en dit in het begin van het designtraject ook al mee te nemen en te definiëren wat de mogelijkheden zijn.

Wat vind jij belangrijk in de samenwerking met een drukkerij?
Rob: Dat ze een goede adviserende rol spelen en natuurlijk kwaliteit leveren. Snel werken en schakelen is tegenwoordig ook een must. Daarnaast is het belangrijk dat ze naast advies ook het design respecteren en niet proberen er iets eigens van te maken. Dus met respect voor het “ontwerp” dit zo goed mogelijk proberen uit te voeren, zonder allerlei dingen te veranderen. 

Bedankt Rob van Heertum voor de fijne samenwerking en je deelname aan de 5-delig videoreeks over drukwerk effecten.
Wilt u uw merkverhaal omzetten in een verpakking? Neem contact op met Rob van Heertum.

Van Heertum Design VHD
Rob van Heertum
Gasthuisring 23
5041 DP Tilburg
Telefoon: +13 542 7610
Email: info@heertum.nl
Website: www.heertum.nl

Volg Van Heertum Design op social media!

                    

 

Blog overzicht