Menu

Interview met verpakkingsontwikkelaar Leanne Pieters over het drukwerk effect: Pregen.

Leanne Pieters van Loft Packaging & Design is een van de verpakkingsontwikkelaars / designers die hebben meegewerkt aan een korte videoreeks van Vrijdag Premium Printing over drukwerk effecten. Het drukwerk effect in de video met Leanne gaat over pregen.
 
Over Leanne Pieters

Verpakkingen die een merk helpen groeien: Met een flinke dosis ontwerpervaring en kennis over verpakkingstechnieken en –processen ontwikkelt verpakkingsontwikkelaar Leanne Pieters van Loft Packaging & Design te gekke verpakkingen die helpen producten verkopen. Maak kennis met Leanne Pieters en ontdek haar visie op verpakkingen en de kracht van drukwerk effecten als onderdeel van de beleving door de consument.

Pregen, kun je in het kort uitleggen wat een preeg op een verpakking zo bijzonder maakt?
Leanne: Een preeg is eigenlijk een heel subtiel effect, maar het geeft je verpakking wel echt iets extra’s. In het schap en met name ook als je de verpakking oppakt en in je handen houdt, ontdek je als het ware een extra laag detaillering. Met een mooi woord noemen we dat ‘handwaarde’. Dit maakt dat de klant de verpakking extra bijzonder vindt.

Zelf vind ik een ‘blindpreeg’ ook altijd erg mooi. Je accentueert een vorm of bijvoorbeeld een logo dan alleen met een reliëf, zonder inkt. Dit geeft een heel subtiel, maar luxe effect aan je verpakking.
 

Wanneer kwalificeer je een verpakking als onvergetelijk?
Leanne: Een onvergetelijke verpakking is voor mij een verpakking die tot in de puntjes is verzorgd.

Ik bestelde bijvoorbeeld vorige week een armbandje online. De verpakking was heel simpel, maar je zag gewoon dat er veel aandacht aan was besteed. Eerst een mooie verzenddoos met branding, het product ingepakt in vloeipapier met een luxe sticker, een mooi sieradendoosje met een logo in goudfolie, daarin weer een klein kaartje… Ik werd bijna enthousiaster van de verpakking dan van het product zelf.
 

Op je website, schrijf je dat een praktische verpakking geen saaie bruine doos hoeft te zijn. En een mooie verpakking hoeft niet onbetaalbaar te zijn. Kun je dat uitleggen aan de lezer?
Leanne: Ik geloof er zeker in dat functioneel en mooi heel goed samengaan in een verpakking. Ook een puur praktische en functionele verpakking kan je op zo’n manier vormgeven dat deze toch past bij jouw merkuitstraling.

En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een verpakking is niet pas mooi als je hiervoor alle toeters en bellen uit de kast hebt getrokken: van goudfolie tot glanseffecten. Een eenvoudige bruine kartonnen verpakking met een mooi ontworpen logo in zwart of wit kan in bepaalde gevallen ook heel mooi zijn! Alles valt of staat in eerste instantie met een goed ontwerp.
 

Wat zijn volgens jou de verpakkingstrends van dit moment? 
Leanne: De laatste jaren worden dingen als interactieve verpakkingen en personalisatie veel genoemd als trends. Maar om eerlijk te zijn, zijn dit dingen die ik niet vaak gebruik in mijn ontwerpen.

Wat mij betreft is een sterke verpakking een verpakking die past bij jouw merkuitstraling en die jouw merk een opvallend en eigen gezicht geeft. Zo’n ontwerp komt voort uit de kernwaarden van jouw bedrijf en niet vanuit verpakkingstrends. Maar als een gepersonaliseerde verpakking werkelijk iets toevoegt voor jouw merk, is het natuurlijk zeker een leuke optie om gebruik van te maken.

Verder is het verminderen van plastic en de CO2 footprint van de verpakking al jaren een hot topic. Ik kies er daarom bewust voor om alleen verpakkingen te ontwikkelen in papier en karton. Dit vind ik zelf hele fijne materialen om mee te werken. En door de goede recyclingsystemen die we hiervoor hebben in Nederland is het ook een duurzame keuze.

Wat is het voordeel van een verpakking van papier en karton?
Leanne: Papier is zo’n veelzijdig materiaal, er kan echt veel meer mee dan je denkt! Het is makkelijk te verwerken tot veel verschillende vormen en functies. Het is mooi en makkelijk te bedrukken en je kan er te gekke effecten (zoals pregen) op toepassen.

En verder vind ik het een fijn idee dat papieren of kartonnen verpakkingen goed te recyclen zijn. en op die manier dus een duurzame oplossing zijn. 86% Van het gebruikte papier en karton wordt ingezameld en hergebruikt!


Duurzame elementen op een verpakking kunnen interessant en inspirerend werken. Merk jij dat je klanten op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is op gebied van duurzame drukwerk effecten?
Leanne: Ik merk dat klanten veel bezig zijn met duurzame verpakkingen in het algemeen: Het verminderen van plastic of de hoeveelheid materiaal. Maar er is nog weinig aandacht voor duurzaam drukwerk: duurzamere inkten, duurzame drukwerk effecten etc…

Ik verwacht ook niet dat mijn klanten op de hoogte zijn van alle mogelijkheden en technische ontwikkelingen. Dit is echt specialistische informatie. Ik zie het als mijn taak als verpakkingsontwikkelaar om mijn klanten te informeren over de mogelijkheden en met ze mee te denken over een mooie én duurzame oplossing.

Hoe kan een merk zich onderscheiden met hun verpakking?
Leanne: Een onderscheidende verpakking begint met een goed ontwerp: Een ontwerp dat helemaal past bij wie jij bent als merk en wat je wil uitstralen. ‘Nobody is you and that’s your superpower!.

En verder is het natuurlijk ook belangrijk dat dat mooie ontwerp goed wordt uitgevoerd en gedrukt. Dat jouw verpakking in het echt net zo mooi wordt als het ontwerp op je beeldscherm. Compleet met mooie materialen en drukwerk effecten. Een verpakking die er tot in de puntjes mooi verzorgd uitziet gaat zeker opvallen bij de consument!


Wat vind jij belangrijk in de samenwerking met een drukkerij?
Leanne: Ik vind het belangrijk om een goede zakelijke relatie te hebben met een drukkerij. Een samenwerking die verder gaat dan het opsturen van de bestanden en een drukkerij die dit drukt. Het is fijn als je met elkaar kan meedenken over de beste oplossing, zowel voor de drukker als voor de klant.

Ik heb zelf een hoop technische kennis over verpakkingen, maar een drukker kent echt alle ins en outs van zijn eigen proces. Met een goede samenwerking kunnen we samen de technieken optimaal inzetten om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.


Bedankt Leanne Pieters voor de fijne samenwerking en je deelname aan de videoreeks over drukwerk effecten.

Bent u opzoek naar een onvergetelijke verpakkingsontwerp voor uw merk?
Neem contact op met Leanne Pieters.

LOFT Packaging & Design
Telefoon: +31 6197 701 12
Email: leanne@loftpackaging.nl
Website: www.loftpackaging.nl 

Volg Loft Packaging & Design op social media!

                    

 

 

 

Blog overzicht