Menu

Interview met strategisch brand- & packaging designer Joost la Housse over het drukwerk effect: Foliedruk.

Joost la Housse is een van de verpakkingsontwikkelaars / designers die hebben meegewerkt aan een korte videoreeks van Vrijdag Premium Printing over drukwerk effecten. Het drukwerk effect in de video met Joost gaat over het aanbrengen van folie. 

’’Folie drukwerk effecten spelen in op merkbeleving’’

Ontdek Joost la Housse's theatrale visie op verpakkingen en de kracht van drukwerk effecten op merk identiteit. Joost zijn motto is: Creativity with Personality. Een merk is meer dan alleen visueel design. Het is, net als wij, een mens, die een identiteit en een unieke persoonlijkheid nodig heeft. Verpakkingen die Joost la Housse ontwerpt, hebben als doel een merk te laten ademen; te laten leven; doen groeien en relevant te maken zodat het van betekenis is.  

Joost, zijn drukwerk effecten een “must-have” om een identiteit van een verpakking beter naar voren te laten komen?
Joost: Bij het bouwen van een merk kijk je eerst naar het innerlijk.
Wie ben je? Waar sta je voor? Wat wil je? Vervolgens komt het uiterlijk. Hoe wil je eruit zien en hoe wil je dat mensen jou zien?

Branddesign is het visuele antwoord hierop. Daar waar verpakkingsdesign een onderdeel van is. Bij de uitstraling van een verpakking werkt de merkpersoonlijkheid door. Materiaal, tactiliteit en veredeling. Daar kunnen drukwerkeffecten enorm aan bijdragen.

Wanneer kwalificeer je dat een verpakking een persoonlijkheid heeft?
Joost: Een merk dient, net als jij, menselijke eigenschappen te bezitten met bezieling en betekenis. Alleen dan raak je de ander in het hart en dan spreek je van een persoonlijkheid. Vanaf het schap moet deze overdracht razendsnel gebeuren en dat maakt dit tot een buitengewoon interessante materie.


Een verpakkingsontwerp hoort volgens jou relevant en vernieuwend te zijn’. Hoe kun je deze eigenschappen verwerken in een verpakking?
Joost: Dit is een samenspel van factoren. Een helder concept, tone-of-voice en designtaal. Het begrip vernieuwend is voor ieder merk anders. Iemand kan iets een evolutie vinden, wat voor de ander juist voelt als een revolutie. Bij ieder project is dit een uitdaging en hangt het af van mogelijkheden of beperkingen binnen het desbetreffende speelveld. Dan is het voor mij de uitdaging om de randjes op te gaan zoeken.

Wat zijn volgens jou de verpakkingstrends van dit moment?
Joost: Steeds vaker uiten merken zich duidelijk waarvoor ze staan. Soms op een activistische manier of soms juist op een comfy manier, en dat is weer onder te verdelen in diverse designtrends:

  • De ‘Pinterest Gen Z’ trend: pastelkleuren, minimalisme, helder, strak en grafisch. Op het eerste gezicht altijd vrolijke en eerlijke designs zonder veel diepgang.
  • De Plantaardige trend: abstracte vormen, complementaire kleuren, directe tone-of-voice, voelt vaak lokaal aan en niet als massaproductie. Groen in alle opzichten. Gebruikmakend van illustraties.
  • De Maximalism trend: overdaad, ontsnappen aan de huidige tijd. Veel detail, overdaad aan ornamenten, veel veredeling en effecten. Gekke concepten. Clash aan kleuren en patronen. Bold, veel typografie.
  • De Humane trend: lichte aardse tonen, ronde vormen, dichtbij en duidelijk in tone-of-voice, clean en bezig om het leven van de consument te verrijken in plaats van iets te verkopen.

Naast opdrachtgevers in food ben ik ook werkzaam voor klanten in beauty. Daar zijn meer overeenkomsten dan je in eerste instantie zou verwachten. Het uitgangspunt is namelijk gelijk en het verhaal evenzo belangrijk. Ook hier wordt duurzaamheid steeds vaker meegenomen in het proces. Zelf ben ik wel benieuwd wat de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Reality gaan betekenen voor packaging design. Omdat we steeds vaker online inkopen doen, komt ook steeds vaker de vraag voorbij om dit mee te nemen in het verpakkingsontwerp.

Welke folie kleurtonen zijn populair? En waar komt deze vraag vandaan?
Joost: Holografische folie effecten kom je vaker tegen. Het straalt een soort science uit wat goed combineert met food en beauty verpakkingen. Science in combinatie met natuur look & feel is ook een opkomende trend.

Folie kleuren in koper tonen zijn warm, catchy en voelen dichtbij aan. Je komt ze tegen bij non-alcoholische dranken en in beauty. Vaak als een detail en niet all-over.

De vraag naar duurzame verpakkingen is groeiend. Merk jij dat je klanten op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is op gebied van duurzame drukwerk effecten?
Joost: Eerlijk gezegd, soms nog beter dan ik zelf! Op het gebied van duurzaamheid zijn bedrijven in diverse sectoren zo actief met innovaties omdat de vraag van de consument er gewoonweg is.  Je kunt jezelf er volledig in verliezen en all-the-way gaan maar gezond verstand is ook een goede raadgever.

Per project moet je bekijken hoe ver je in duurzaamheid kunt gaan. Klanten hebben ook zo hun processen en elke duurzame stap die je hierin kunt nemen is er een voorwaarts.

Wat is het resultaat van een speciaal drukwerk effect op een verpakking ?
Joost: Een speciaal drukwerk effect verhoogt de waarde van de verpakking en helpt bij het opvallen in het schap. Een klant wil een verpakking welke een waarde uitstraalt, pampert en die een beleving meegeeft.

Als we kijken naar foliedruk op een verpakking dan speelt daglicht en verlichting in de winkel ook een rol. De impact die verlichting heeft op folie helpt bij het verleiden en opvallen van de verpakking. De reflectie, ruimtelijke vorm, kleur van folie op de verpakking komt met goede verlichting tot leven.

Wat vind jij belangrijk in de samenwerking met een drukkerij?
Joost: Ik zoek een drukwerk specialist die weet waar hij over praat. Iemand met een eigen discipline en daar geef ik mij graag meteen volledig aan over. Ik, als ontwerper, kan niet op de hoogte blijven van de details in dit vakgebied en daarom is een sparringspartner en een specialist die net dat stapje extra neemt zo fijn om mee te werken.

Een mooi voorbeeld hiervan is het exclusieve design van de parfumgeschenkverpakking 'Artisan Fragrance Monsieur la Housse'. Deze heb ik ontworpen voor het 10-jarig bestaan van Joost Identities. Met hulp van Vrijdag Premium Printing was het resultaat een succes. Het is zo belangrijk om met de juiste partners samen te werken. Daarom werk ik graag met Vrijdag Premium Printing.

Bedankt Joost la Housse voor de fijne samenwerking en je deelname aan de videoreeks over drukwerk effecten.
Bent u opzoek naar een verpakkingsontwerp met een sterke persoonlijkheid en zodoende worden gezien? Neem contact op met Joost la Housse!

Joost Identities
Joost la Housse
Thomsonlaan 26
2014 TT Haarlem
Nederland
Tel: +31 (0) 6 10392830

Email: info@joostidentities.com
Website: www.joostidentities.com

Volg Joost Identities op social media!

                    

Blog overzicht