Menu

Interview met CEO Henk Nota in Ampersand 19.1 magazine van Heidelberg Benelux

Bron: https://bit.ly/35yESac

Het is opvallend ordelijk en opgeruimd bij Vrijdag Premium Printing, constateren we tijdens een rondleiding. De nieuwe 6-kleuren Heidelberg Speedmaster XL 106 met lak is volop in productie. “We hadden deze pers 15 jaar eerder moeten kopen,” zegt Martin Dekkers, voorman drukkerij.

“De Speedmaster is veel gemakkelijker te bedienen dan de vorige pers. Stabieler ook. Bovendien zorgt Prinect Inspection Control voor verdere kwaliteitsverbetering.”

Werkgroep
De nieuwe pers is medio februari geïnstalleerd. Directeur Henk Nota: “Voordat het zover was, heeft een werkgroep onderzoek gedaan naar welke pers het beste bij ons zou passen. Er kwamen drie leveranciers in aanmerking. Na een eerste testronde viel er één af. Het was verleidelijk om bij onze oude leverancier te blijven, maar eerlijk is eerlijk: Heidelberg loopt qua techniek echt voorop. De inrichttijden zijn kort, de drukkwaliteit is top, de gemiddelde draaisnelheid hoog en de kosten per vel laag. Ook de uptime is dik in orde. Belangrijk, want we hebben duidelijke KPI’s vastgesteld en die moeten wel gehaald. Na zo’n acht maanden praktijkervaring kan ik van harte bevestigen dat we de juiste keuze hebben gemaakt.”

Passie
Vrijdag Premium Printing heeft een enorme passie voor het grafische vak. “Met bijna 115 jaar kennis en ervaring is het onze missie om een hoge toegevoegde waarde aan papier en karton te creëren. We zijn een echt familiebedrijf met een sociale en stabiele bedrijfscultuur. Medewerkers werken veelal lang bij ons, waardoor kennis en kunde diep verankerd zijn in de organisatie. In samenwerking met leveranciers en machinebouwers denken we graag – en met succes – out of the box. Daarbij bieden we onze klanten een one-stop-shop concept. Dat heeft alles te maken met snelheid, efficiency, snelle werkprocessen en korte doorlooptijden. Als bedrijf streven wij naar een zo hoog mogelijke service waarbij we snel kunnen inspelen op de wensen van de markt.” Hij laat met veel enthousiasme diverse voorbeelden van hun grafische producten zien. Van fraai sigarenbandje tot elegant sieradendoosje. Van stoer bieretiket tot intrigerende parfumverpakking. Van opvallende shelf talker tot innovatieve omdoos voor cognac. Alle voorbeelden hebben één gemeenschappelijke noemer: hoogwaardige veredeling. “We beschikken over een heel breed machinepark en zijn daarmee in staat speciale unieke veredelingen toe te voegen aan etiketten en verpakkingen. We hebben daarin wereldwijd een reputatie opgebouwd. Zo’n 70% van onze omzet gaat naar het buitenland, zowel binnen als buiten Europa. Bijzonder is dat een belangrijk deel van ons portfolio tabaksgerelateerd is, zoals sigarenbandjes en hoogwaardige verpakkingen voor sigaren en sigaretten.”

QRM
“Een jaar of vijf geleden hebben we onze productiefilosofie drastisch gewijzigd, ingegeven door de markt. Onze klanten willen later bestellen maar sneller geleverd krijgen, om zo eigen voorraden en kapitaalbeslag te verkleinen en kosten te verlagen. We werken nu volgens de methodiek van QRM, Quick Response Manufacturing. Waar we eerder probeerden zoveel mogelijk gelijksoortige klussen achter elkaar te verwerken, ligt de nadruk nu op het verkorten van doorlooptijden: alle opdrachten moeten zo kort mogelijk in huis zijn. Er is daardoor een enorme variatie aan orderstromen die tegelijkertijd door het bedrijf heen lopen. We hebben allerlei procedures gewijzigd en velformaten gestandaardiseerd.” “Om alles in goede banen te leiden, is onze organisatie ‘gekanteld’. De hiërarchie binnen afzonderlijke afdelingen is geleidelijk verdwenen en nu staat een horizontale samenwerking centraal. Een order gaat niet langer van sales via verkoop binnendienst naar werkvoorbereiding, calculatie, inkoop, prepress en planning. Al deze disciplines zitten nu dagelijks samen in één overleg en van daaruit wordt het hele proces voorbereid, gevolgd en bijgestuurd. Regelmatig wordt er een drukker of andere operator bijgehaald om af te stemmen of een run niet beter zus of juist zo kan worden voorbereid.”

Blijven ontwikkelen
Henk Nota gaat verder: “Om onze wereldwijde positie als vooraanstaand leverancier van luxe etiketten en verpakkingen waar te kunnen blijven maken is ontwikkeling van cruciaal belang. In alle opzichten. We moeten ons als bedrijf ontplooien, we moeten onze technische mogelijkheden blijven uitbouwen én de ontwikkeling van onze medewerkers is vitaal. Ook daaraan besteden we veel aandacht in de vorm van opleidingen en het stimuleren van multi-inzetbaarheid. Zo blijven mensen een frisse blik houden en ontstaan er vaak schijnbaar uit het niets fantastische oplossingen voor praktische issues.” “Dankzij de kennis en kunde van onze medewerkers en de ‘drive’ om vernieuwende oplossingen te realiseren voor onze klanten, zijn wij in staat innovatie op industrieel niveau te blijven leveren. Fantastisch!”

Over Vrijdag
Vrijdag Premium Printing uit Eindhoven is gespecialiseerd in hoogwaardig drukwerk, luxe verpakkingen en premium etiketten. Bij het bedrijf werken 115 mensen. De onderneming is in 1905 opgericht door Louis Vrijdag. De huidige eigenaar Peter Louis Vrijdag (kleinzoon van de oprichter) is niet meer actief in de bedrijfsvoering. Sinds 2005 mag Vrijdag Premium Printing zich ‘bij Koninklijke Beschikking’ hofleverancier noemen. Een eretitel en hoogstaand kwaliteitskeurmerk. In 2009 werd de Eindhovense drukkerij Drukkerij Gestel overgenomen.

Blog overzicht